Marknadsföring

Image 5

Hur skall dina tänkta kunder hitta just ditt företag bland alla andra? På något eller några sätt måste du visa att du finns. Förr var telefonkatalogens “Gula Sidor” och en och annan tidningsannons fullt tillräcklig, men så är det inte längre. De nämnda har näst intill spelat ut sin roll. Marknadsföring sker i dag till största del på nätet. Men det har inte gjort marknadsföring lättare för helt plötsligt har du, i sämsta fall, konkurrenter inte bara på ett lokalt plan utan också på en internationell nivå. Dessutom är Internets söktjänster, som är de som i dag vanligtvis används för att hitta en produkt eller tjänst, inte så nobla som man kan vilseledas att tro. Ju fler aktörer det finns inom ett område desto viktigare är det att komma bland de första i sökföretagens listor. Detta av den enkla anledningen att mycket få av de som söker en produkt eller tjänst orkar gå igenom mer än ett 20-tal alternativ. Vilka företag ligger då bland detta tjugotal första hos söktjänsterna? Jo, så här fungerar det. Först ligger den som betalar mest till söktjänstföretaget, Google eller vilken det nu råkar vara. Sedan följer de andra företagen efter i fallande ordning, ner till den som betalar minst. Därefter kommer de som inte betalat för att finnas med och där är ordningen den att den som sökts oftast kommer först och sedan fallande ordning. Som sista sökordning kommer de som inte betalat och inte har eftersökts, i alfabetisk ordning.

Som nystartat företag kommer du alltså att hamna väldigt långt ner på sökmotorernas listor om du inte köper dig en plats. Samtidigt skall det sägas att söktjänsterna erbjuder mycket kompetent hjälp i marknadsföring, men det kostar som sagt.

Skall man då avstå från marknadsföring på Internet om man inte vill betala för att komma bland de första i sökmotorernas lista eller om man enbart verkar på ett lokalt plan? Nej, absolut inte, som företag måste man finas där folk letar. Vad du skall göra är att precisera dig för nätets söktjänster. Har du Peters Café i Bromölla anger du Peters, café och Bromölla som sökord. Alla Internetsidor som inte stämmer överens med något av orden kommer att hamna längre ner i söklistan och bland de café-företag som finns i Bromölla kommer först de som betalat att nämnas, sedan de som är mest sökta, därefter kommer de övriga i alfabetisk ordning. Det finns även något som kallas SEO, Search Engine Optimization, som ytterligare förstärker din möjlighet at synas på nätet, men det går vi inte in närmre på här.

Om du bestämmer dig för att företaget skall ha en egen hemsida på nätet, bör du, så snart som möjligt, dock inte innan du fått företagsnamnet godkänt, registrera ett domännamn som är så likt ditt företagsnamn som möjligt. Om ditt företag heter Peters Café och domännamnet peterscafe. se redan är upptaget kontrollera och överväg om du kan använda dig av någon annan domän, till exempel .nu eller .com. Många företag använder sig också av Facebook, Twitter, Instagram och liknande tjänster i sin marknadsföring. För all Internetbaserad marknadsföring gäller att den måste vara “levande”. En sida som inte förändras ger inte besökaren anledning att återvända. För all marknadsföring gäller att du skall synas/finnas där dina kunder finns.

Marknadsföring via E-post är både billig och effektiv. Du får naturligtvis inte “spamma”, men att skicka mail till gamla kunder och sådana som anmält intresse via företagets webbsida går bra.

Logotype och typsnitt för företagsnamnet är också de en del av din marknadsföring. Den del som används på fakturor, visitkort, reklamutskick och så vidare. Somliga av dessa produkter behöver du ha redan när du startar din verksamhet, men vänta med att beställa tills du fått klart att ditt företagsnamn är godkänt.