Företagsnamn

Image 4

Ditt företag måste förstås ha ett namn. Namnet bör vara lätt att komma ihåg och gärna förknippa till tjänsten eller produkten. Låt oss se på två olika företag, ett som valde ett för krångligt namn och ett som kanske lyckades för bra med att marknadsföra sitt namn.

Svenska Litografiska Institutet, bildades 1913. Namnet var långt och krångligt att säga och snart började man internt tala om företaget som SLT. Vilket av omgivningen uppfattades som Esselte och företagsnamnet ändrades till detta 1970. Företaget valde ett namn som tydligt visade vad man sysslade med, men namnet var för krångligt, så man bytte namn, förvisso till “en förlängning av en förkortning” av det tidigare, men nu ger namnet inte längre någon antydan om vad företaget jobbar med.

Vad en Termos är vet väl alla i dag. Lika känt är det dock inte att den första serieproducerade vakuumisolerade behållaren tillverkades 1921 av ett tyskt företag vid namn Thermos AG. Företagsnamn och produkt blev ett och samma. De flesta av oss går i dag och köper en Termos utan att veta att det finns ett företag med namnet.

Företagsnamnet är som sagt var viktigt och bör inte bara ses som ett namn utan också som en informations- och reklamplats. Jämför företagsnamnen Peters och Peters Café, så förstår du säkert vad vi menar. Det förstnämnda företagsnamnet ger ingen vägledning till kunden. Två andra företag som förstått vikten av att namnet är en reklamplats och ska ge informatino är Casinoutanbonus.se och livecasinosverige.com. En av dessa specialicerar sig på casinosidor utan bonusar medan den andra på live casino. Som ni ser är det inte svårt att gissa vilken spelsida som gör vad. Det är två bra exempel hur man ska utforma sina namn.

Det finns speciella regler vad det gäller namngivning av företag. Till exempel får namnet inte vara vilseledande eller snarlikt ett annat företagsnamn. Vålvo, skulle knappast bli godkänt som företagsnamn. Dessutom gäller det lite olika regler hur namnet skall registreras, beroende av företagsform.

Startar du en enskild firma behöver företagets namn bara anmälas till Skatteverket, men du rekommenderas att även registrera det hos Bolagsverket. Då blir ditt företagsnamn skyddat i hela det län du är bosatt i. Om ditt företag skall delta i offentlig upphandling eller om din verksamhet kräver någon form av tillstånd måste också företaget vara registrerat hos Bolagsregistret. För handelsbolag gäller att namnregistrering måste ske hos Bolagsregistret. Namnet är skyddat i länet där verksamheten bedrivs. Genom att betala extra kan du skydda ditt företagsnamn i flera län. Även ekonomisk förening måste registreras hos bolagsregistret liksom aktiebolag.

När du registrerar ditt företag skall du uppge sysselsättning, det vill säga inom vilket område företaget skall vara verksamt. Var inte allt för snäv i den beskrivningen. Är din företagsidé att tillverka pinnstolar och du skriver det som verksamhet har du begränsat dig. Skriv i stället möbeltillverkning, för en dag kanske du också vill börja tillverka bord och soffor. Startar du en pizzeria, skriv restaurangrörelse, du kanske vidgar ditt utbud med att börja sälja kebab eller dagens husmanskost. Gör ditt arbetsområde så brett som du möjligtvis kan. Ett tillägg som ofta förekommer är “och därmed förenlig verksamhet”, vilket ytterligare vidgar begreppet. Allt detta gör du givetvis för att inte behöva göra en ny bolagsregistrering bara för att du förändrar ditt produkt- tjänsteområde något.

När du registrerar ditt företag får du ett organisationsnummer för ditt företag. Om du registrerar ditt företag som enskild firma kommer organisationsnumret att vara samma som ditt personnummer. Vid alla övriga fall av företagsregistrering får företaget ett eget organisationsnummer. Vid kontakter med myndigheter, gällande ditt företag, skall du uppge företagets organisationsnummer.